El sparkesykkel test - HX X8

Det finnes mange el-sparkesykler på markedet, og som nettbutikk har vi mange som tilbyr oss å selge nettopp deres modeller. Men vi har som mål å kun selge kvalitetsprodukter, og derfor tester vi produktene før vi velger å ta dem inn for salg.

Blant annet ser vi på hvor godt produktene fungerer og kvaliteten i produktene. Her har vi testet el sparkesykkelen HX X8, og her ser du grunnen til at vi er stolte over å tilby denne i det norske markedet:

Seriøs leverandør av el sparkesykkelen

HX-serien leveres av kvalitetsleverandøren som har utviklet og solgt over 3 millioner el sparkesykler i Europa. Basert på den kunnskapen og på våre tester har vi derfor valgt å samarbeide med dem. Her gjengir vi noen av våre funn i vår el sparkesykkel test for HX X8 el sparkesykkelen, og hvorfor vi har valgt å selge denne sparkesykkelen.

 

Utseende - er viktig på en el sparkesykkel

el sparkesykkel test - utseendeHer synes vi at X8 kommer godt ut. El sparkesykkelen ser flott ut, og har et tidløst design med svart som primærfarge og med røde detaljer er svært iøynefallende. Den er ikke jålete, men både enkel og tøff. Fargen gjør at den passer godt til både unger og voksne.

Til tross for at den har store 10 tommers dekk som gir alle fordelene det gir, så ser den slank og smekker ut.

Detaljer som lyset i fronten og refleksen på siden gjør at den ser tøff ut, men dette har absolutt en praktisk betydning også da el sparkesykkelen blir mye mer synlig i trafikken.

Bakskjermen/ skvettlappen synes vi passer godt inn i utseendet, og den gjør også jobben godt. Den gir god skjerming for sprut under fuktige forhold samt på grusveier. En detalj er at denne faktisk tåler å bli trykket ned med foten, da den også fungerer som en enkel brems i tillegg til den sterkere håndbremsen.

Utseende er viktig på produkter som skal selges i nettbutikker, og her synes vi HX X8 leverer godt med flott utseende og gode funksjoner!

I tillegg er det lett å legge ned styret slik at den elektriske sparkesykkelen tar mye mindre plass og passer inn i bagasjerom, buss etc. Styrestammen fungerer da også som er bærehåndtak.

Støtten gjør at man kan sette fra seg sparkesykkelen hvor som helst, og noe som er veldig praktisk.

Hastighet - også for tyngre personer

El sparkesykkelen har en god løsning med tre ulike hastighetsmoduser, som vi kaller "gir". Dette gjør denne el sparkesykkelen egnet både til barn og voksne, og gjør det enkelt å omstille medllom de ulike brukerne. Det er helt genialt for familier.

Det er enkelt å justere mellom girene med funksjonsknappen på styret, uten å fomle eller miste fokus.

1. giret gir en stabil toppfart på 10km/t mens 2. giret gir 15km/t og det siste giret gir 25 km/t. Der slår fartssperren inn.

For dem som ønsker å deaktivere fartssperren som ligger inne fra fabrikken så er det mulig. Da kan man få el sparkesykkelen helt opp i 32km/t på flatt underlag, og enda mer i nedoverbakke. Men vi anbefaler deg å beholde fartssperren på for din egen og andres sikkerhet. Økt hastighet gir også økt bremselengde. Husk at en dobling av farten vil firedoble bremselengden, og det kan være kritisk i noen situasjoner.

Selv om du kjører på førstegiret (maks 10 km/t) vil du oppleve å komme raskt frem til dit du skal. Normal gangfart uten å stresse vil være rundt 5km/t, så ved å bruke denne sparkesykkelen kommer du deg raskt og enkelt frem dit du skal!

Det er også topp å ha muligheten til å sette farten til maks 10 km/t når det er barn som skal benytte den. Så denne er også barnevennlig, og er enkel å omstille mellom barn og voksne med tanke på justering av topphastighet.

Cruisekontroll - helt genialt for lengre turer

Alle som har kjørt en el sparkesykkel over litt lengre avstander vet at det kan være slitsomt med å holde gassen med tommelen hele tiden. Der har produsenten av X8 laget en genial løsning: nemlig cruisekontroll (automatisk fartsholder).

cruisekontroll sparkesykkelCruisekontroll er aktivert fra fabrikken og den aktiveres automatisk dersom du holder gassen inne i 10 sekunder. Hastigheten du da får vil variere ut fra hvilket gir du har valgt. Skulle du komme til en hindring eller fartsdump vil cruisekontrollen skrus av og du må manuelt gasse igjen.

Dette synes vi rett og slett er genialt, og det er veldig brukervennlig. Dette er en av få el sparkesykler som har denne løsningen, og det kan virkelig spare tommelen for å bokstavelig talt holde farten oppe.

Fjæring - som gir en behagelig tur

Med HX X8 har produsenten valgt å ikke bruke fjærer, noe som heller ikke er vanlig på denne type el-sparkesykkel i lettvekter-klassen. Fordelene er at det er langt mindre som kan gå i stykker, mindre service og vedlikehold, og mye lettere å holde rent.

el sparkesykkelens tykke hjul

Men X8 har allikevel en god fjæring, for den har oppblåsbar slange i begge de store 10" dekkene. Dette gir betydelig forbedret kjøreopplevelse, spesielt ved kjøring på ujevnt underlag som brostein og grus.

Dette er den beste el sparkesykkel løsningen synes vi, da man får en sparkesykkel som både er lett å ta med seg, lett å holde ren og samtidig gir en komfortabel kjøreopplevelse.

Brems - både på styret og fotbrems

HX X8 har hele tre ulike måter å bremse på, i motsetning til en del som bare har bremsehendel på styret.

bremse på styret på el sparkesykkelenHer kan man bruke bremsehendelen som er på styret, og da bremser man med bremseskiven bak. Dette er en kraftig brems, og det er ingen problemer med å bremse stivt hvis man ønsker det. Man aktiverer bremsen med et håndtak på venstre side av styret.

Ved å bruke bremsehendelen så vil man også aktivere motorbremsen, som betyr at man bruker motoren til å bremse. Det er en børsteløs motor, og man kan få ganske god bremseeffekt av den alene.

I tillegg er det på denne modellen også mulig å bremse på mer tradisjonelt vis med å sette foten ned på bakskjermen/ skvettlappen og presse den ned på hjulet. Det er slik man stort sett gjør på manuelle sparkesykler, og dette fungerer fint hvis man ønsker å bare senke farten litt. Vi setter pris på denne detaljen, også fordi mange som starter med el sparkesykkel automatisk bremser med foten når de er vant til manuelle sparkesykler.

Vi foretrekker å bruke den innebygde bremsen da et også gir økt sikkerhet. For når du bremser med bremsehendelen på styret så aktiveres bremselyset bak som vil blinke rødt. Dette gir et godt signal til andre bak deg om at du senker farten, og det er tryggere for alle parter.

Tips: Når du velger en el sparkesykkel som dette så er det også enkelt å låse den. Du kan bruke en slik el sparkesykkel lås som som du bare fester på sykkelens skivebremse, og også låse sykkelen fast i noe.

Byggkvalitet i el sparkesykkelen

Konstruksjonen føles veldig solid og har ingen unødvendige fleksible ledd. Vekten på sykkelen er heller ikke mer enn 17 kg inkludert batteriet som gjør den enkel og ta med seg rundt. Det fakta at bakskjermen er laget for å kunne brukes som fotbrems gjør at den tåler mer enn mange andre el sparkesykler

låse styret nede på el sparkesykkelenStyret og innfestningen kjennes solid, og det er lett å folde sykkelen sammen. Det er enkelt å legge ned styret ved å løsne sikkerhetslåsen (skyves til side) og dra ned en hendel. I tillegg er det for sikkerhetsskyld en knapp på forsiden man må trykke ned og da vil styret enkelt legges ned. Det legges ned oppå bakskjermen, og en lås huker fast i denne. Da vil el sparkesykkelen være flat og fin å bære med seg eller å stu bort, og man må bare trykke ned bakskjermen for å rette opp styret igjen og ta opp spak og skyvelåsen. Så er man klar for en ny tur.

Lakken kjennes god og solid, og batteriet klikkes godt på plass. Der er det ingenting skrangling.

Avtakbart batteri gjør el sparkesykkelen fleksibel

Det er en genial løsning med denne el sparkesykkelen, og det er at den har et stort batteri som er svært praktisk; Det kan nemlig veldig enkelt demonteres og fjernes ved og trykke på knappen på toppen av batteriet.

Det gjør at du har en veldig enkel tyverisikring. Det er ikke så aktuelt å stjele en el sparkesykkel som er tom for strøm.

Men det mest geniale med dette er at du kan ta med deg batteriet inn og lade det inne. På dager der du har vært ute å kjørt på fuktige veier og sykkelen er både våt og litt skitten så slipper du å ta den med inn. Den kan plasseres ute, i garasjen eller et annet egnet sted, mens du tar med batteriet inn for å lade din el sparkesykkel.

Med avtakbart batteri er du også fleksibel til å ha flere batterier om du ønsker det, slik at du kan øke rekkevidden om du trenger det.

Rekkevidden på batteriet er god på ca 40-50 km på et fulladet batteri. Det er nok for de aller fleste som trenger el sparkesykkel. Dermed vil de aller fleste få en fantastisk løsning med standardpakken der ett batteri følger med.

Konklusjonen på vår test av HX X8 sparkesykkelen

HX X8 er på tross av sin lave vekt, solid bygd og har en fantastisk ytelse. Den har mange smarte løsninger slikt som avtakbart batteri, to bremser og cruisekontroll. Rekkevidden er nok til de aller fleste som vil ha el sparkesykkel i Norge, og den geniale løsningen med 3 "gir" gjør den også godt egnet til barn og familier.

Vi tenker at uansett om du har har kjørt el-sparkesykkel tidligere eller om det er din første gang. så er dette et trygt valg og du det eneste du vil angre på er hvorfor du ikke kjøpte den tidligere!

De fleste bildene er hentet fra videoen over som viser hvorfor både HX X8 og X7 er fantastisk gode sparkesykler. X8 har lenger kjørelengde og dermed batteriet på utsiden av styrestammen.


Del dette innlegget



← Eldre innlegg Nyere innlegg →