Hvordan bruke en massasjepistol? – Sportboden.no

Hvordan bruke en massasjepistol?

Massasjepistoler har blitt mer og mer populært på det norske markedet. Vi i Sportboden er stolte av å kunne tilby kvalitetsprodukter til konkurranse dyktige priser.

Vi vil her gå igjennom anbefalte måter å bruke en massasjepistol på, og noen tips til ting du bør unngå under regelmessig bruk av massasjepistol. Vi vil allikevel innlede med å si at du ikke bør trykke hardt på huden og musklene, men la heller massasjepistolen gjøre jobben. Poenget med en massasjepistol er at musklene skal få slappe av og restituere seg raskere og at muskelknuter løses opp. Flytt litt rundt på massasjepistolen under massering for å unngå unødvendig irritasjon på huden og at et enkelt punkt får for hard behandling.

Bruk riktig massasjehode på riktig plass

Vi anbefaler å være nøye på hvor du bruker de forskjellige typene av massasjehodet. Vi pleier å dele dette inn i to hovedgrupper, små muskelgrupper og store muskelgrupper.

  • Massasje på store muskelgrupper

De største muskelgruppene er lårmuskelen, rompemuskelen og gjerne store deler av ryggen. Her vil vi anbefale å tilpasse bruken av massasjepistolen med de ulike hodene som følger med i pakken. Bruker du produktet riktig er det stor sanselighet for at du får effekt av å eie din egen massasjepistol. Store muskler tåler gjerne høyere belasting enn de mindre muskelgruppene. Derfor kan det være lurt å bruke høyere (RPM) hastighet for å trenge dypere ned i muskelfibrene. 

  • Massasje på små muskelgrupper

De små musklene kan ofte kjennes stive og ømme, vi anbefaler derfor varme opp men mindre berøringer i starten og bruke tilegnet massasjehode for å optimal effekt og god blodsirkulasjon. På samme måte som når du går til en massør begynner du med rolige bevegelser før du stiller inn massasjepistolen til å gå raskere. 

  • Universal massasjegode.

Det runde massasjehodet som du vil finne på alle våre massasjepistoler kan brukes overalt. Men det er verdt å merke seg at den ikke vil komme godt frem på alle steder som f.eks. hoftepartiet, her bør man bruke et spissere massasjehodet.

Hvor lenge skal jeg massere på hvert sted?

Rundt 2 minutter på hver muskelgruppe pleier å være en god huskeregel, men man kan føle seg litt frem. Det viktigeste er uansett å ikke bruke massasjepistolen direkte etter trening. Musklene må få tid til å kjøle seg litt ned først før du begynner behandlingen med massasjepistolen. De forskjellig modellene kan du finne i vår nettbutikk eller via denne linken.

Riktig og godt renhold

Holdt massasjepistolen din ren til enhver tid. Dette er spesielt viktig hvis flere i husstanden skal benytte massasjepistolen. Vi anbefaler en våtserviett eller en litt fuktig klut. Pass på så du ikke tørker bort oljen som er på de bevegelige delene.

Hvordan bruke massasjepistolen:

Første gang man tar i bruk en massasjepistol så kan man gjerne lure på hvordan man bør bruke den. Her kommer noen tips basert på erfaring:

Hvis du skal behandle et område der du har vondt, eller en annen har vondt, så er det fornuftig å bruke hendene først for å finne ut hvor muskelknuten sitter og hvor stor den er. Noen ganger er den veldig liten, og andre ganger dekker den et større område. Du som masserer på en annen kan kjenne den som en "hard" klump, som da er en muskel som står anspent. Men den du masserer vil også kjenne at den er vond og kan veilede deg i hvor den starter og stopper. Når du har funnet ut hvor muskelknuten er så kan du jobbe med den.

En massasjepistol jobber ganske kraftig på musklene og bindevevet, og med mindre du prøver å jobbe med et trigger point så anbefaler vi å hele tiden bevege massasjepistolen litt. Ikke raskt, men sakte. Hvis du beveger pistolen for rask så får man ikke nok vibrasjoner der man trenger det. Men står man stille hele tiden så kan det bli for mye på det ene punktet.

Hvis du for eksempel jobber med en muskelknute mellom skulderbladet og ryggraden, som mange trenger hjelp med, så ligger den gjerne over et område på noen cm i størrelse, og da kan du bevege massasjehodet sakte fra "kant til kant" på knuten og litt utenom den. Det samme kan du for eksempel gjøre ved en muskelknute som sitter i sidemusklene under armen.

Noen ganger kan man holde den stille på ett gitt punkt, og også tilte maskinen litt i ulike retninger for å angripe det samme området med ulike retninger. Av og til kan man kjenne at muskelen "plutselig" begynner å slappe av, og da kan det være greit å bevege maskinen videre.

Noen opplever å ha god effekt i treningen sin ved å bruke en massasjepistol før treningen til å "varme opp" musklene. Husk at massasjen gjør at blodsirkulasjonen i musklene øker, og dermed er det mer næring og oksygen tilgjengelig for musklene før de skal brukes hardt.


Eldre innlegg