Hvordan lade el sparkesykkel?

Hvordan lade el sparkesykkel

Det hender folk lurer på hvordan de skal lade el sparkesykler, og det er i grunnen en godt spørsmål. For det er en del ting man bør tenke på. Alt fra hva som er ideell ladetid til brannsikkerhet og hva man skal gjøre når el sparkesykkelen skal i "vinterdvale".

Så her er en liten oversikt over hvordan du får til lading, hvor lenge og slikt.

Hvordan lade en HX-sparkesykkel?

HX sparkesyklene er de modellene vi selger, og de er produsert spesielt for det nordiske markedet. De er vanntette etter IP54 standarden, noe som gjør at de tåler norsk vær og vind bra.

Lade direkte i el sparkesykkelen

Det mest vanlige er å åpne en liten ladeport på sparkesykkelen, kople i en liten kontakt, og lade den der den står. Dette fungerer veldig fint når el sparkesykkelen er brukt på en fin og tørr dag, men det er jo ikke alltid sol og fint vær i Norge. Da kan det være all right å gjøre ladingen inne, mens sykkelen står ute...

Lade batteriet inne mens sparkesykkelen står ute

HX el sparkesyklene har de en genial løsning. For de fleste el sparkesykler må lades der den står. Ofte så blir de jo både våte og skitne på en norsk regnværsdag, og da har man ikke lyst til å ta med seg sparkesykkelen inn i gangen eller stua for å lade den. Og med en HX trenger du ikke å gjøre det heller. For med en enkel håndbevegelse kan du åpne opp styrestangen og dra ut batteriet, og du kan ta det med inn.

Så da kan HX el sparkesykkelen din stå ute, mens batteriet lader inne. Da slipper du også å få vann inn ladeporten, og du slipper irr og slikt mens den står til lading.

Hvor lenge bør du lade el sparkesykler?

Til normal bruk

Dette varierer fra modell til modell, men normalt bør en el sparkesykkel være fulladet etter 2-3 timer. Men dersom du ikke bruker hele batteriet hver gang så bør du vurdere om du bare skal lade noen ganger til ca 80-90% av full kapasitet. For da sparer du batteriet litt. Litium ionbatterier tåler mange utladninger og oppladninger, men hvis man ikke lader de helt smellfullt hver gang så holder de litt bedre.

Til vinteroppbevaring

Det har vist seg at det er best for litium ionebatterier at de langtidsladet ved ca 80% oppladet kapasitet. Så når du regner med at du vil parkere el sparkesykkelen din for et par måneders tid eller mer så anbefaler vi at du prøver å lade den til ca 80% full, og deretter avbryte ladingen.

Skal den stå ubrukt i lang tid så anbefaler vi å sjekke status på batteriet ca hver andre måned, og lade opp til ca 80% dersom det har tapt noe. Alle batterier selvutlader, men litium batterier har ganske lav selvutladning.

Vi anbefaler at du tar en titt på HX el sparkesykler. Det er gode elektriske sparkesykler laget for det norske været, og de har lang rekkevidde. Den med lengst rekkevidde kan nå kjøre hele 10 mil!


Unngå brann - vær til stede

Litium ionbatterier er kjent for å lade raskt, holde spenningen (volt) på topp helt til de er tomme samtidig som de tåler kraftige utladninger. Alt dette er topp for en el sparkesykkel. Men disse batteriene kan også brenne godt hvis de selvantenner, og derfor anbefaler alle batteriprodusenter at man er til stede når man lader.

Så det anbefales ikke lading om natten mens du sover. Da er det bedre at du lader mens du er våken og til stede der du lader. Skulle det først ta fyr i et litium ion batteri så anbefaler vi at du får batteriet ut og på trygg avstand til bygninger og andre brennbare objekter, og deretter lar det brenne ned selv.

Det er spesielt ved ladning innendørs at det anbefales at man er til stede, slik at man kan gripe inn dersom det tar fyr.

Når dette er nevnt så er det viktig å presisere at det er ytterst sjeldent at slike batterier faktisk antenner. Dette er batterier som brukes i små elektriske kjøretøy, store elektriske kjøretøy, i radioer, radiostyrte leker, i mobiler og nettbrett og bærbare datamaskiner. Så du har slike batterier overalt rundt deg.


Her kan du se hvis du lurer på hva aldersgrensen er på el sparkesykler. Der kan du også se hvor mye koster en el sparkesykkel.


Del dette innlegget



← Eldre innlegg Nyere innlegg →